For flere år siden var det en venninne av meg som kommenterte en mobbeundersøkelse som ble gjort på skolen der barna hennes gikk. Skolen hadde selv laget et spørreskjema med noen spørsmål elevene skulle svare på. Skolen var stolt av at undersøkelsens resultater viste at det var lite mobbing på skolen. Venninnen min var i opprør. Hun opplevde at et av hennes barn ble mobbet. ”Det er så mye skjult mobbing på skolen som ikke blir fanget opp i denne undersøkelsen”, mente hun, og viste til Dan Olweus, og hans systematiske program for å redusere mobbing og antisosial atferd i skolen. Hun mente skolen burde gått i gang med dette programmet.
Jeg har flere ganger siden både hørt Dan Olweus uttale seg om mobbing og sett at det har vært henvist til han i aviser og andre tidsskrifter. Men å se nærmere på hva dette antimobbe-programmet går ut på, har jeg ikke tatt meg tid til.
Når vi var i praksis denne høsten viste det seg at Skåredalen skolen er en såkalt Olweus-skole. Elevene har Olweus-time hver fjerde uke. De gjennomfører klassetimer der det blir tatt opp ulike temaer knyttet til forebygging og avdekking av mobbing. De fleste skolene i Haugesund kommune er såkalte Olweus-skoler, og kartlegger hvert år hvordan antimobbe-programmet virker.
Dan Olweus og mobbing
Dan Olweus er professor i psykologi ved Universitetet i Bergen. Han har forsket på mobbing i mer en 20 år og betraktes som grunnleggeren av dette forskningsområdet. Han har også blitt betegnet som ”verdens ledende autoritet når det gjelder mobbing” av den prestisjetunge avisen The Times.
Dan Olweus sin definisjon på mobbing:
En person er mobbet eller plaget når han eller hun, gjentatte ganger og over en viss tid, blir utsatt for negative handlinger fra en eller flere andre personer.
Olweus har forsket på mer enn 150.000 skoleelever. Resultatene viser at mobbing er et alvorlig problem i norsk grunnskole. Over 80.000 elever er berørte, enten som offer eller som mobbere. 42 skoler i Bergen har prøvd ut ulike tiltak mot mobbing. Disse er vitenskaplig evaluert og viser oppsiktsvekkende resultat. (Olweus, 1992, 2002)
Mål
Hovedmålet for Dan Olweus` tiltaksprogram er å redusere eller fjerne mobbingsproblem fullstendig både i og utenfor skolemiljøet og forebygge oppkomsten av nye slike problem.
Programmet retter i første rekke oppmerksomheten mot direkte mobbing, altså mer åpen negativ eller aggressiv oppførsel mot en annen elev. Direkte mobbing kan utføres både med ord, gester, minespill og med fysiske midler. Men Olweus påpeker at det også er viktig å redusere og forebygge indirekte mobbing i form av sosial isolering og utestenging. Det er vanskelig for en elev som er utsatt for indirekte mobbing å få være med i kameratflokken eller å få venner i klassen. Det er viktig at tiltaksprogrammet også retter seg mot denne mer skjulte formen for mobbing, mener Olweus.
Det er også viktig å uttrykket positive mål i samband med arbeid mot mobbing i skolen.
Å få til bedre kameratrelasjoner i skolen og skape forhold som gjør det mulig for mobbede og mobbende elever å trives og fungere bedre i og utenfor skolemiljøet. (Olweus, 2002)
Innført i Oslo
Stortinget har via Utdannings- og forskningsdepartementet og Barne- og familiedepartementet bevilget midler til innføring av Olweusprogrammet i stor skala i norsk skole. I Oslo kommune er det til eksempel 45 Olweusskoler. Evalueringen av programmet viser at mobbingen er redusert med 30 - 70 % i flere store prosjekt. Programmet har en implementeringsperiode på 18 måneder hvor skolene får veiledning av en fast instruktør. I denne perioden jobber lærerne i samtalegrupper hvor de får nye kunnskaper om mobbing, utvikler tiltak på egen skole og lager egne planer, metoder og rutiner som reduserer mobbingen. Etter opplæring og innføringsperioden skal Olweusprogrammet være en del av skolenes ordinære drift. Skolene får oppfølging fra Olweusteam som kurser og veileder skolene på permanent basis (Oslo kommune, utdanningsetaten).
Innført i Haugesund
Også Haugesund Kommune har tatt tak i problemet med mobbing i skolen.
I Haugesund kommune var det mer mobbing enn i resten av landet i 2002. I 2003 ble det politisk vedtatt i Haugesund kommune at alle skoler i kommunen skulle være med i Olweus- programmet mot mobbing. Det er bestemt at i Haugesund kommune skal alle skolene gjennomføre spørreundersøkelsen hver vår for 4. – 10. trinn.
Våren 2002 gjennomførte Austrheim, Gard, Solvang og Rossabø skole undersøkelsen og startet med programmet. I 2003 deltok også Håvåsen, Fagerheim, Røvær, Skåredalen og Saltveit skole. Våren 2004 kom også Hauge og Haraldsvang ungdomsskole med i programmet. Lillesund og Brakahaug deltok i spørreundersøkelsen våren 2006, men disse skolene har ikke innført Olweus- programmet. Alle elevene på 4.-10.trinn deltok for første gang i spørreundersøkelsen i mai 2006.
Resultatet for mobbeundersøkelsen i mai 2005 og svar fra 2240 elever i Haugesund viste at 7,9% av elevene på 4. – 10. trinn ble mobbet. Tall fra 2002 viste 12,7% mobbing på landsbasis og 14,5% i Haugesund.
Tiltakene på skolene i Haugesund, som har innført Olweus- programmet, har samlet sett gitt en reduksjon av mobbingen fra 14,5% i 2002 til 7,7% i 2006.
Oversikt over tiltaksprogram:
Tiltak på skolenivå
• Undersøkelse med spørreskjema
• Studiedag om mobbing
• Bedre inspeksjonssystem og økt inngripen i friminuttene
• Mer attraktivt utemiljø
• Oppretting av kontakttelefon
• Foreldremøte
• Miljøutviklingsgrupper for lærerne
• Studiesirkler for foreldrene
Tiltak på klassenivå
• Klasseregler mot mobbing
• Klasseråd
• Rollespill, litteratur
• Læring gjennom samarbeid
• Felles positive aktiviteter
• Klasseforeldremøte og enkeltsamtaler
Tiltak på individnivå
• Alvorlige samtaler med mobbere og mobbeofre
• Samtaler med foreldre til innblandede elever, eventuelt sammen med elevene.
• Bruk av fantasi (lærere og foreldre) for å hjelpe mobbede/mobbende elever
• Hjelp fra ”nøytrale” elever i klassen
• Hjelp og støtte til foreldrene
• Samtalegrupper for foreldre til mobbede/mobbende barn
• Skifte av klasse eller skole (Olweus, 1992, 2002:58)
En stor del av Olweus-programmet består i kursing, bevisstgjøring og ferdighetsutvikling i personalgruppen. Dette gjørs i hovedsak i de pedagogiske samtalegruppene. Personalets innsats er helt avgjørende om Olweus- programmet skal gi resultater.
Elevene skal gjennom faste klassemøter lære om hvordan mobbing arter seg, mekanismer og skadevirkninger. Det blir lagt vekt på å støtte elevenes beredskap til å velge rett side og å hjelpe den eller de som blir utsatt for mobbing.
De foresatte informeres om skolens økte innsats mot mobbing på skole- og klasseforeldremøter. De inviteres også til samarbeid. Det blir lagt vekt på å øke både engasjement og kompetansen til de foresatte. Skole og hjem skal samarbeide om å løse konflikter ved konkrete mobbesaker.
Som en del av Olweus-programmet gjennomføres en anonym spørreundersøkelse våren før skolene starter for fullt med innføringen av programmet.
Undersøkelsen blir gjentatt ett år senere for å se effekten av arbeidet så langt og hva skolene må arbeide videre med. I Haugesund kommune gjennomføres undersøkelsen hver vår. (Skoleportalen Haugesund Kommune, Vaage, 2006)
Dette er et relativ lite innlegg om et stort, viktig og vanskelig tema. Jeg kunne tenkt meg å sett nærmere på hvilke kjennetegn vi skal se etter ved mobbing, jeg kunne sagt noe oppvekstmiljøet til de som mobber, om årsaker til mobbingen og hvilke gruppemekanismer som råder når det skjer mobbing, og mer konkret om hvordan vi kan hjelpe de som blir mobbet. Jeg kunne ogås tenkt meg å sett mer på andre antimobbe-program som for eksempel Zero. Men avslutningsvis vil jeg si noe om at vi som kommende tilsatte i skolesystemet ikke har noe valg når det gjelder mobbing. Dette er noe vi må ta tak i.
En landsomfattende norsk undersøkelse viser at vi kan regne med at 84.000 elever, eller 15 prosent av elevene i grunnskolen var innblandet i mobbing ”av og til” eller oftere. (Olweus, 1992, 2002)
Stor oppgave
Opplæringsloven kapittel 9A og Læringsplakaten fastslår at alle elever i grunnskole og videregående skoler her rett til et godt fysiske og psykososialt miljø, som fremmer helse, trivsel og læring. Alle elever har en individuell rett til å ikke å bli sjikanert gjennom krenkende ord og handlinger som mobbing, vold, rasisme og diskriminering.(Opplæringsloven)
Dette betyr at alle som arbeider i skolen plikter å sørge for at elever ikke blir utsatt for slike ord og handlinger. Dan Olweus sitt program tar også sikte på å gjøre noe for de som mobber.
Olweus viser til en amerikansk undersøkelse som tyder på at lærere i en vanlig klassesituasjon gir forholdsvis lite ros. Trolig gjelder dette også i norske skoler. En kan forvente at mer ros i forbindelse med elevers oppførsel mot andre elever og skoleprestasjoner, kan gi en positiv effekt på det sosiale klimaet i basisgruppa. Det er letter for en elev å ta til seg kritikk for uønsket atferd og endre seg dersom han eller hun blir verdsatt og kjenner seg akseptert. Dette gjerder spesielt for elever som mobber andre. Det er lett å overse at også disse elevene trenger ros for det som de gjør bra.
Læreren kan gi ros til enkeltelever, til en gruppe eller til hele klassen for atferd som følger reglene: for å gripe inn når en eller flere forsøker å mobbe en annen elev; for å sette i gang eller delta i aktiviteter som omfatter alle jentene/guttene i klassen uten at noen blir utestengt; for å ta initiativ som trekker inn ensomme elever i fellestiltak; for generelt å vise hjelpsomhet og vennlig oppførsel. (Olweus, 1992,2002:71)
Det er mange utfordringer som venter oss som lærere. Det finnes også mange forskrifter og lover som sier hvilket ansvar kommer til å få. Å være seg bevist at vi som lærere kommer til å lære bort så mye mer enn et fag, er viktig. Vi kommer til å få ansvar for både mobbere og de som blir mobbet. Vi kan være med på å åpne sinn og hjerter, forme liv. Jeg ønsker at elever jeg kommer til å møte skal få oppleve at de har egenverdi. Å hjelpe eleven til å oppdage sin egen styrke og å gi dem en følelse av å være verdsatt som den de er og ikke på bekostning av andre, vil være en like viktig lærdom som de fagene vi finner på timeplanen. Dette må ligge til grunn når vi skal prøve å skape et godt klassemiljø. Det vil likevel alltid være noe i en klasse vi må ta tak i, og kanskje dette er mobbing. Det er viktig å være ambisiøs i forhold til det sosialpedagogisk og jeg kan bare håpe på at jeg kommer til å gjøre bevisste og riktige valg, og at jeg blir en omsorgsfull veiviser.
Litteraturliste:
Haugesund kommune, pedagogisk senter, Skoleportalen
http://www.hkskole.no/portal/index.php?Itemid=132&id=192&option=com_content&task=view [lest 25.10.08]
Lov om grunnskolen og den videregående opplæringen
http://www.lovdata.no/all/nl-19980717-061.html [lest 25.10.08]
Olweus, D.(1992, 2002) Mobbing i skolen Gyldendal akademiske
Oslo kommune, Utdanningsetaten http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/satsingsomrader/arbeidsmiljo_fritt_for_mobbing_vold_og_rasisme/mobbing/olweus/ [lest 25.10.08]
Utdanningsforbundet
http://www.utdanningsforbundet.no/UdfTemplates/Page____3042.aspx [lest 25.10.08]
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
3 kommentarer:
Hei, Gerd Elin!
Du skriv (endå)eit godt innlegg om eit viktig tema. Eg har tru på Olweus sitt program fordi eg har erfart at det gav positiv resultat på skulen som ein av mine gjekk på då dei gjennomførte opplegget. Eg må seia meg einig med deg i at det er viktig at me bryr oss!
Mvh Anna Kristin
Kjekt å høyra at opplegget virkar. Det eg har høyrt i nyhetene i det siste er at me er nøydde å ha kontinuerlige tiltak, for dersom ein slakkar på fokuset, går mobbinga opp. Skremmande, samstundes som det seier noko om at me aldri kan la vera å arbeida me det sosialpedagogiske i skulen, tenkjer eg.
Hei Gerd Elin:)
Dette var et veldig fint innlegg. Jeg har selv skrevet litt om Olweus sitt program, og har hørt mye positivt om det jeg også.
Jeg må si at jeg ble litt irritert og kjente pulsen gå opp når jeg leste innledningen din om spørreundersøkelsen som ble gjennomført! helt enig med venninnen din.
Du skriver veldig bra, og relevant for læreryrket.
Ellers lurer jeg litt på hva du synes om programmet? Er det noe du evt. kommer til å anbefale når du kommer ut i yrket?
Ellers er det jeg har noe å si på, avsnittene dine. Jeg synes det blir litt tungt å lese når det er få mellomrom mellom avsnittene, og tar meg selv i å lese samme setning flere ganger. Det er bare småpirk.
Veldig godt jobbet!
- Charlotte
Legg inn en kommentar